De 15 per dag van de dames van Okinawa

Ik las ooit dat mensen in Okinawa gemiddeld 15 ingrediënten per dag eten. -Ja, inderdaad, ik ben een vat vol schijnbaar nutteloze informatie.- Voor iedereen die nu helemaal geen idee heeft waar ik het over heb; Okinawa is een eiland van Japan en is één van de Blue Zones. Blue Zones zijn plaatsen op de wereld waar mensen ouder worden dan de meeste andere mensen.

Ouder worden

Ouder worden en dan vooral gezond ouder worden, fascineert mij enorm. Waarom worden sommigen gezond en vrolijk 100, terwijl anderen jong sterven? Erfelijkheid? Tja, hoe leg je dan uit dat er in dezelfde familie zoveel verschil zit? Levensstijl? Maar wat dan precies? Mijn overgrootmoeder is bijna 100 geworden. Ze was veel te zwaar en ik kan mij haar alleen zittend in de keuken herinneren. Lieve vrouw, dat wel, maar niet echt een voorbeeld voor een gezonde levensstijl.

Gezond eten

Ik ben al heel wat jaartjes bezig met gezonde voeding. Ik probeer -ik zeg duidelijk probeer– niet te snoepen, geen wit meel te gebruiken, matig te zijn met alcohol en geen bewerkt vlees te eten. Veel groenten, fruit, noten, zaden, vette vis en kipfilet en een beetje volle granen. Schijnbaar perfect en toch is mijn BMI net iets te hoog om gezond te zijn. Ik heb natuurlijk het excuus dat ik een onderdeurtje ben, maar toch. Een te hoog BMI is niet goed als je gezond oud wilt worden.

15 per dag

Ik vroeg mij af wat die mensen -het zijn overigens vooral de vrouwen die zo oud worden- in Okinawa dan zo anders doen. Het leek mij eigenlijk helemaal niet zo spectaculair, 15 ingrediënten per dag. Dus heb ik de proef op de som genomen. Ik heb een tijdje elke dag tot 15 geteld. 🙂 Ik telde enkel de gezonde, pure voedingsmiddelen, zoals kipfilet, paprika, volkorenbrood,…

Waarom? Nou gewoon omdat ik nieuwsgierig was en omdat ik het stiekem altijd wel leuk vind om te experimenteren.

Variatie

Tot mijn grote verbazing was het niet zo gemakkelijk. Zelfs niet als je regelmatig wokschotels en salades maakt. Het gebeurde dan ook meer dan eens dat ik ‘s avonds 3 verschillende noten at om toch maar aan de 15 te komen. Het leuke is wel dat je creatief wordt en er op begint te letten dat je veel verschillende voedingsmiddelen eet. Niet persé grote hoeveelheden, maar wel veel variatie. En daar ligt denk ik het geheim; hoe meer variatie, hoe beter.

Slank

Van mijn kleine experimentje heb ik wel geleerd waarom de dames van Okinawa zo mooi slank zijn. Als je 15 verschillende gezonde ingrediënten op een dag eet, heb je namelijk helemaal geen honger meer. Eerst die 15 en dan een zak chips? Vergeet het maar, die trek is weg.

Blijvertje?

Ga ik dit volhouden? Nee, maar dat was ook nooit de bedoeling. Ik was gewoon benieuwd hoeveel of hoe weinig 15 ingrediënten zijn. Het zijn er dus verrassend veel. Maar ik heb wel geleerd dat het helemaal geen kwaad kan om wat meer variatie in mijn eetpatroon te brengen. En die dames in Okinawa? Ze hebben hechte vriendschappen en bewegen veel, misschien is dat wel hun echte geheim.

Wat is het gekste dieet dat jullie geprobeerd hebben?

xxx

10 thoughts on “De 15 per dag van de dames van Okinawa

  1. Ik geloof zelf niet in het fenomeen dieet, maar dat kan ik makkelijk zeggen omdat ik het ook niet nodig heb. Wel wil ik gezond eten en in dat opzicht probeer ik weleens wat uit (een salade voor de lunch in plaats van 2 of 3 boterhammen. Niet zo geslaagd overigens. Ik hou van brood). Sowieso eten we volkoren brood (of bruin), wissel ik af met beleg (ik wil ook niet teveel bewerkt vlees eten) en probeer ik bijvoorbeeld hütenkäse uit met tomaat of komkommer. Of eens een gekookt eitje. Altijd ontbijten (yoghurt, fruit, walnoten) en in de avond verse groente. Natuurlijk zondigen we weleens met een gerecht van de visboer (zalm/asperge ‘taartje’) of iets dergelijks. En we houden best van een glas wijn, speciaalbier of anders. Al proberen we dat te beperken tot het weekend (lukt mij niet altijd even best trouwens). Het boek kende ik (uitgelezen en vervolgens weer weg gegeven).

  2. Ik red nooit en te nimmer 15 verschillende dingen op een dag. Probeer wel gezond te eten en bewegen. Leuk om te lezen waar dit vandaan komt. Nooit bij stil gestaan dat zoveel variatie kan bijdragen aan je gezondheid. Mooi blog.

  3. Wat een leuk geschreven artikel! Vind de basis ervan ook erg interessant en verbaas me erover dat het toch zo lastig is om 15 verschillende dingen op een dag te eten. Ik let ook erg op mijn voeding, maar zal eens in de gaten houden hoe het eigenlijk zit met mijn inname. Wat betreft diëten: daar doe ik liever niet aan, want ik ben daar in het verleden vreselijk in doorgeslagen en leed een paar jaar aan een eetprobleem. Ik sport regelmatig en eet gezond, maar taart, chips en andere lekkernijen komen er ook gewoon in hoor, maar niet te vaak (wat wel moeilijk is zo aan het einde van het jaar met de feestdagen voor de deur!).

    1. wat mooi dat jij een eetprobleem hebt kunnen omzetten in een gezonde levensstijl. Je hebt gelijk. Diëten is niet nodig en lekkernijen horen er gewoon bij. Zeker als je verder zorgt dat je gezond eet, mag je jezelf best af en toe trakteren op iets ongezonds.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *