Meditatie met vallen en opstaan…

Meditatie is al zo oud als de mensheid zelf. De meeste religies en culturen kennen een vorm van mediteren, al noemen ze het vaak anders. Wat de christenen bijvoorbeeld contemplatie noemen is in feite gewoon een vorm van meditatie. Maar ook alleen wandelen in de natuur en je hoofd leeg maken is een soort van meditatie. Het is dus eigenlijk toch niet zo een modeverschijnsel als vaak wordt gedacht.

Stressverlagend

Als je de meditatie op een goede manier uitvoert, heeft het verschillende gezondheidsvoordelen, zowel psychisch als fysiek. Volgens een studie van Harvard is tot 80% van de gezondheidsklachten stress-gerelateerd. Meditatie, maar bijvoorbeeld ook Tai Chi en Yoga, hebben een bewezen stress-verlagend effect. Door volledig te ontspannen verlaag je je cortisol-niveau, wat dan weer een positief effect heeft op de gezondheid van je hart en bloedvaten. Je bloeddruk wordt genormaliseerd, je kan je beter concentreren en angstgevoelens verdwijnen.

In mijn eentje

Ik heb al verschillende keren geprobeerd om in mijn eentje te mediteren. Soms lukte dat ook, maar meestal begon ik aan van alles en nog wat te denken. Wat ik nog moest gaan halen in de supermarkt, wat ik niet mocht vergeten te doen,… Zonder ervaring zelf mediteren vond ik heel moeilijk.

Meditatie-app

Dus heb ik een paar apps gedownload, met wisselend succes. Omdat ik het lastig vond om lang recht te zitten, heb ik geprobeerd liggend te mediteren met een app die naar beide oren een ander geluid stuurde zodat je dieper in meditatie kwam. Ik denk dat dat min of meer werkte, want ik viel telkens in slaap. Ontspannend was het dus in ieder geval wel.:-) Toen ik een keer niet in slaap kon komen, kreeg ik dus het lumineuze idee om een slaapmeditatie op te zetten. Waarschijnlijk ging hier dan weer iets helemaal mis, want ik viel pas tegen de ochtend in slaap…

Online begeleide meditatie

Maar ik ben nu eenmaal eigenwijs en ik wil toch wel profiteren van de voordelen die mediteren kan bieden. Dus toen Raphaëlle van Toutes La Vie mij vroeg of ik voor mijn blog een cursus mediteren bij haar wilde volgen, was ik meteen enthousiast. De cursus bestaat uit 4 interactieve online groepslessen, waarbij je elkaar kan zien en horen. Elke les bevat een deel uitleg en 2 geleide meditaties. Ik heb nu 2 lessen gevolgd en ik moet zeggen dat die persoonlijke begeleiding wel heel prettig is. Als ik alle lessen gedaan heb, geef ik jullie een volledig verslag, maar als je nieuwsgierig bent geworden, kan je al eens een kijkje nemen op haar site.

Ik ben heel benieuwd of jullie mediteren. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie begeleiding gevolgd? Wat zijn jullie ervaringen?

xxx

https://hms.harvard.edu/sites/default/files/assets/Harvard%20Now%20and%20Zen%20Reading%20Materials.pdf

20 thoughts on “Meditatie met vallen en opstaan…

  1. Ik bezoek al heel wat jaren een haptonoom, die mij hier heel goed bij heeft begeleid. Mediteren is soms eenvoudiger dan we denken. Bij mij werkt het heel goed als ik ga ‘aarden’ of ‘gronden’. Dus rechtop zitten in een stoel en met mijn voeten de grond raken. Ook adem ik – lang geleden geleerd – goed naar mijn buik. Het fijnst is het altijd als ik het begeleid doe en dat is dan bij de haptonoom.

  2. Een aantal jaren geleden heb ik mindfulness gevolgd en daar heb ik best wat uit gehaald. Ik ga ook geregeld rennen wat mijn hoofd volledig leeg maakt.

  3. Ik heb nog nooit meditatie geprobeerd omdat ik denk dat het echt helemaal niks voor mij is, maar ik moet het natuurlijk eerst eens proberen voordat ik dat weer. Ik ben wel redelijk zen van mezelf geloof ik, mijn hoofd loopt niet over van gedachtes, en als dat wel zo is dan schrijf ik ze op en is mijn hoofd weer leeg 🙂

  4. Mooi dat je het prettig vind. Voor mij vooral herkenbaar dat je gedachten dan afdwalen naar wat je nog moet halen bij de supermarkt haha. Nee, voor mij nu geen meditatie maar misschien op een gegeven moment wel. Ik sta er wel open voor maar dit is niet het juiste moment.

  5. Ik ben recent weer met yoga begonnen. Dat is voor mij toch wel grotendeels voor de meditatie. Zo op mezelf zal ik dat maar zelden doen, maar misschien moet ik dat toch eens proberen!

  6. Ik probeer elke dag te mediteren, hoewel het niet altijd lukt. Ook mijn kinderen, en vooral de jongste, probeer ik het te leren. Hij heeft zo vaak een “vol hoofd” dat 10 minuten “rust” een wereld van verschil kan maken in de verdere verloop van de dag, hoewel het niet altijd helpt.

  7. Ik vind de mindfulness app van VGZ (gratis voor iedereen) tot nu toe het prettigst. Van meditatiemuziek word ik meestal heel onrustig. En bij geleide meditaties gaat het me vooral om De Stem. En dan staat Edel Maex, een Vlaamse mindfulness-expert, bij mij op #1. Aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *