Face yoga deel 1: weg met die onderkin!

De laatste trend in beauty-land voor 40+ is face yoga. Het fijne aan face yoga is dat het maar een paar minuutjes van je tijd in beslag neemt en dat je het altijd en overal kan doen. Toch raad ik aan om te wachten tot je alleen bent en het vooral niet doen als er tieners met een smartphone in de buurt zijn 😉

Maar hoe is het nu mogelijk dat gekke gezichten trekken kan helpen tegen veroudering?
De spieren in je gezicht werken (uiteraard) op dezelfde manier als die van de rest van je lichaam. De spieren zijn de structuur waar je huid op rust. Dus door je spieren te trainen kan je je gezicht strakker maken. Maar er is nog een belangrijk voordeel. Door je spieren aan te spannen stimuleer je ook nog eens de bloeddoorstroming van je huid.
In deze blog ga ik verder in op oefeningen om een onderkin te verminderen of te voorkomen.

Om te beginnen zijn er bij alle oefeningen een paar basisregels;

  • zorg dat je ontspannen zit en dat je vooral je schouders ontspant
  • rustig blijven ademen tijdens de oefeningen
  • als het pijn doet, ben je aan het overdrijven, niet doen dus! Altijd naar je lichaam
    luisteren!
  • rustig opbouwen, de aantallen die ik geef zijn de aantallen waar je naar toe moet werken,
    begin gewoon altijd met 1 keer.
  • tussen de verschillende oefeningen moet je je gezicht ontspannen. En de beste manier
    daarvoor is…. even glimlachen!
  1.  Tong naar het plafond
    Voor de eerste oefening til je rustig je kin naar boven tot je kaaklijn ongeveer een hoek van 45 graden maakt. Dan steek je je tong uit, richting plafond. Probeer je tong puntig te maken. Doet dit ongeveer 10 seconden en ontspan weer. Bouw op tot 5 keer.
  2. Happen
    Deze oefening bestaat uit 2 delen.
    a) Je tilt weer rustig je kin op en maakt een “0” met je mond. Hierdoor stretch je de spieren die we gaan trainen. Ongeveer 5 seconden vasthouden en weer ontspannen.
    b) Opnieuw je kin optillen, maar nu maak je een hap-beweging. Als je geluidloos het woordje “hap” zegt dan doe je het precies goed. Dit doe je 10 keer. Bouw ook dit op tot 5 sets.
  3. Vis
    Voor deze oefening zuig je je wangen in en tuit je je lippen. Je moet je wangen echt tot tussen je tanden zuigen zodat je een horizontale streep ziet. Zorg dat je schouders en je nek ontspannen blijven. Hou dit 10 seconden vast. Bouw op tot 5 keer.
  4.  Tong uitsteken
    Draai rustig je hoofd naar links en steek dan je tong zo ver uit als je kan. Hou 5 seconden vol. Als het goed is voel je nu aan de rechterkant van je hals een spier trekken. Tong terug naar binnen en rustig je hoofd naar rechts draaien. Weer zo ver mogelijk uitsteken en 5 seconden vasthouden.

 

Zo, dit waren mijn oefeningen voor een strakke kin. Vonden jullie het een beetje duidelijk? Of hebben jullie liever een filmpje? (Voor de duidelijkheid, niet om beter met mijn gekke gezichten te kunnen lachen 😉 ) Veel succes met het oefenen!

xxx

 

2 thoughts on “Face yoga deel 1: weg met die onderkin!

  1. Je snapt natuurlijk dat ik het direct aan het doen was! Ik heb geen dikke onderkin, maar de boel verslapt wel in sneltempo! 😉
    Op zich eigenlijk heel logisch, wij trainen vaak alle spieren behalve die in je gezicht… oké, onze lachspieren gelukkig wel vaak. En van deze oefening word ik instant vrolijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *