Olijfolie, het groene goud

Als je ooit een olijfolie-proeverij mee kan maken, moet je het absoluut doen. Je weet pas echt hoe lekker olijfolie kan zijn als je een goede olijfolie op een stukje brood hebt geproefd.

Olijfolie bestaat er in 3 verschillende kwaliteiten. Extra vierge en vierge is olie uit een eerste (en vaak enige) mechanische persing in een hydraulische pers. Dit is olie waar dus alle antioxidanten of polyfenolen nog in zitten. Het onderscheid tussen de 2 soorten wordt gemaakt aan de hand van de kwaliteit van de olie. Dit gebeurt in een laboratorium. Extra vierge heeft dus niet alleen meer smaak, maar ook meer gezonde stoffen. Er komt geen chemische bewerking of verhitting aan te pas. De derde soort is de geraffineerde olie. Hier zijn alle stoffen uit gefilterd en deze olie kan dus wel bewerkt zijn. Deze olie is meestal veel goedkoper en wordt ook pure olijfolie genoemd.

Verhitting en PAK’s

Het zijn overigens dezelfde stoffen die extra vierge olie zo gezond maken, die er voor zorgen dat olijfolie ongezond wordt als het te lang verhit wordt. Bij verhitting boven 170 graden ontstaan er Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Je kan er bijvoorbeeld dus prima uien mee glazig stoven, maar liever geen vlees bakken. De goedkopere kwaliteit kan je wel verhitten tot ongeveer 210 graden, juist omdat er bijna geen polyfenolen in zitten die omgezet kunnen worden.

Oliezuur en omega 6

Olijfolie bestaat voor 73% tot 83% uit een enkelvoudig onverzadigd vetzuur, het zogenaamde oliezuur. Bijna 10% is omega 6 en minder dan 1% is omega 3. Volgens de Hoge Gezondheidsraad ligt de ideale verhouding omega 3/omega 6 op 5/1. Olijfolie bevat dus duidelijk niet de ideale verhouding, maar de antioxidanten maken dat meer dan goed.

Antioxidanten

De belangrijkste polyfenolen in olijfolie zijn oleocanthal en oleuropeïne. Laboratoriumstudies met oleocanthal bewezen dat deze antioxidant sterk ontstekingsremmend is en bovendien in staat is om een hele reeks verschillende kankercellen heel snel te doden. Voor de echte werking op mensen en hoe oleocanthal in kankerbestrijding kan toegepast worden, zijn er meer onderzoeken nodig.

Kanker

Behalve de in-vitro resultaten die hierboven staan, zijn er ook al onderzoeken gedaan naar kanker bij mensen. Bij borstkanker zijn er bewijzen dat deze olie helpt om de kans op borstkanker te verkleinen. Bovendien verdubbelt olijfolie de werking van immuuntherapie en verlaagt de kans op hervallen.
Regelmatig gebruik verlaagt ook de kans op maag- en dunnedarmkanker.

Afvallen

Van oleuropeïne is het bewezen dat het het metabolisme stimuleert. Het lichaam gaat meer vetcellen verbranden en minder eiwitten. Bovendien verlaagt het je cortisol (stresshormoon).

Alzheimer

Onderzoekers van de Temple University uit Philadelphia hebben ontdekt dat extra virgine olijfolie preventief kan werken tegen Alzheimer en misschien zelfs de gevolgen terug kan draaien. Bij Alzheimer worden de schadelijke afbraakstoffen niet meer afgevoerd. Olijfolie zorgt ervoor dat dit proces, autofagie, in goede banen geleid wordt.
Claims dat het gebruik van olijfolie verder ook goed is voor het geheugen en de intelligentie zijn overdreven. De hersenen bestaan voor 60% uit vetten en het lichaam heeft dus vetten nodig om de hersenen optimaal te laten functioneren. Maar hiervoor worden omega-3 vetten gebruikt. Olijfolie bestaat voor minder dan 1% uit omega-3.

Hoge bloeddruk

Uit een studie van de universiteit van Napels kwam naar voren dat bij inname van 30 tot 40 gr. extra vierge olijfolie, de deelnemers 50% minder medicijnen tegen hoge bloeddruk moesten nemen. Het zijn de antioxidanten, de polyfenolen die hiervoor verantwoordelijk zijn

Cholesterol

De polyfenolen en het oliezuur werken hier samen. Door de verlaging van het LDL of slechte cholesterol wordt de verhouding LDL/ HDL gunstiger.

Beroerte

Een Frans onderzoek bij 7000 65-plussers bracht aan het licht dat het regelmatig gebruik de kans op een beroerte met 41% verlaagt. Mogelijk ligt dit aan een combinatie van oliezuur en vitamine K.

Osteoporose

Olijfolie bevat relatief veel vitamine K. Dit voorkomt botontkalking en houdt je botten gezond.

Huid en haar

Olijven bevatten veel vitamine E en vitamine A. Hierdoor is de olie heel goed voor je huid en je haar. Gebruik het niet dus alleen in je voeding, maar ook bij je lichaamsverzorging. Het werkt goed als haarmasker en als huidreiniger. Als je een droge huid hebt, gebruik je beter producten die olijfolie bevatten in plaats van pure olie. Net zoals alle oliën lost ook olijfolie namelijk de natuurlijke huidoliën op. Bij een droge huid is het heel belangrijk om in de eerste plaats de natuurlijke barrière te beschermen.

Genoeg redenen dus om de volgende keer een fles extra vierge olijfolie mee te nemen uit de supermarkt. Maar zorg wel dat die dan in een donkere glazen fles zit. Het zou zonde zijn als al die goede stoffen door het licht hun kracht verliezen…

xxx

 

 

3 thoughts on “Olijfolie, het groene goud

  1. Wat een goede info! Wij bakken vaak in olijfolie maar nooit bij stilgestaan dat je dus beter niet vlees moet gaan bakken in extra vierge olie!
    Zo even vertellen aan de man, die vaker bakt en braadt dan ik, goede tips!

    1. olijfolie bevat inderdaad stoffen die zonnebloemolie niet heeft, die helpen bij het afvallen. Nog veel belangrijker is dat zonnebloemolie een chemisch bewerkte olie is. In tegenstelling tot olijfolie is het namelijk niet voldoende om de zonnebloempitten te persen. Om de olie er uit te krijgen zijn verschillende chemische bewerkingen nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *