Hoe gezond is dat kopje groene thee?

Of je het nu warm of koud drinkt, met een smaakje of naturel, groene thee heeft de laatste decennia een plaatsje veroverd in ons leven. Er worden ook heel veel positieve eigenschappen toegeschreven aan groene thee, maar wat is waarheid en wat is fictie?

Groene en zwarte thee zijn eigenlijk bladeren van dezelfde plant. Het verschil tussen deze 2, maar ook tussen de verschillende soorten zwarte thee, zit in de mate van fermentatie. Groene thee is niet gefermenteerd en bevat daardoor nog alle polyphenolen, de anti-oxidanten die van nature in thee voorkomen. De specifieke soort polyphenolen in thee zijn catechines. Deze komen trouwens ook voor in cacao en rode wijn.

Stress

Ondanks de flinke hoeveelheid cafeïne die groene thee bevat en die je een gejaagd gevoel kan geven als je er te veel van drinkt, heeft groene thee toch een stressverlagend effect. Verschillende onderzoeken bevestigen dat, maar het is nog niet helemaal duidelijk welk component van groene thee hier precies voor verantwoordelijk is. Drink toch maar liever geen groene thee juist voor het slapen gaan, want de cafeïne kan je dus wakker houden…

Afvallen

De combinatie van cafeïne en catechines heeft een positieve invloed op het metabolisme en vermindert de eetlust. Maar groene thee is geen wondermiddel om af te vallen. Om te vermageren zou je zulke grote hoeveelheden moeten drinken dat het niet realistisch en zelfs niet meer gezond is. In combinatie met een dieet kan thee wel een positief effect hebben door een ondersteunende rol te spelen.

Dementie en beroerte

Groene thee verlaagt de kans op een beroerte. Hoe meer je drinkt, hoe beter. Koffie heeft trouwens hetzelfde effect. Twee tot drie koppen per dag heeft al een gunstig effect, maar wil je maximale bescherming, ga dan voor minimaal 4 koppen.
Voor mensen met bijvoorbeeld dementie kan groene thee helpen tegen de vermindering van de cognitieve functies. Het lijkt ook een positief effect te hebben op de mogelijkheid van ons brein om nieuwe verbindingen te maken. En het werkt precies op het gedeelte in onze hersenen dat het mogelijk maakt om dingen uit het lange termijn-geheugen te herinneren, ons werkgeheugen.
Het wordt zelfs nog beter. Er zijn laboratoriumexperimenten gedaan met extracten van groene thee en die bleken in te werken op de eiwitten die gelinkt worden aan Alzheimer. Zo zou groene thee dus het risico op Alzheimer kunnen verkleinen . Helaas worden deze onderzoeken voorlopig alleen in een labo gedaan en is het nog niet duidelijk of en hoe dit als therapie gebruikt zou kunnen worden.

Hartziekten en cholesterol

De catechines in groene thee beschermen tegen hartziekten en verlagen de bloeddruk. Het drinken van groene thee, zorgt er bovendien voor dat de hoeveelheid LDL, of slechte cholesterol, verlaagd wordt. Het gaat hier niet om een enorm effect, maar alle beetjes helpen…
Verschillende studies hebben bevestigd dat het risico op hartziekten door het drinken van een vijftal koppen per dag tot 26% kan dalen.

Kanker

Er is bewijs dat de catechines in groene thee de groei van tumoren kunnen stoppen. Helaas gaat het ook hier weer om in-vitro onderzoeken, dit zijn dus onderzoeken in een laboratorium op kankercellen en niet op mensen met kanker. Er komt ook minder kanker voor in landen waar veel groene thee gedronken wordt, maar dat kan gewoon toeval zijn. Ligt het aan de groene thee of aan de andere gezonde gewoontes die meer voorkomen in deze landen? Welk stofje is hiervoor verantwoordelijk en hoe werkt dit mechanisme dan precies? En vooral, hoeveel thee moet je precies drinken om jezelf te beschermen? Veel vragen dus, waar nog een heleboel onderzoeken voor nodig zijn, maar we kunnen er dus van uit gaan dat als het niet baat, het zeker niet schaadt!

Nadelen van groene thee

Ondanks alle gezondheidsvoordelen van groene thee wil ik jullie toch ook nog even waarschuwen. Ook met groene thee kan je overdrijven. Als je meer dan 10 koppen groene thee op een dag drinkt, krijg je bijvoorbeeld te veel cafeïne binnen. Je moet ook oppassen als je een bloedstolling-ziekte hebt. Bloed stolt namelijk minder snel als je veel groene thee drinkt. Prima als je bang bent voor bloedklonters, een groot probleem als je bloed moeilijk stolt.
Groene thee-capsules innemen is helemaal een slecht idee. Een kopje thee is goed voor de lever, maar een overdosis in de vorm van deze capsules kan leverproblemen veroorzaken.

Wil je graag meer groene thee drinken, maar vind je het een beetje saai? Probeer dan deze receptjes voor ijsthee eens uit!

 

xxx

Bronnen:
The Impact of Green Tea and Coffee Consumption on the Reduced Risk of Stroke Incidence in Japanese Population
In vitro protective effects of colon-available extract of Camellia sinensis (tea) against hydrogen peroxide and beta-amyloid (Aβ((1-42))) induced cytotoxicity in differentiated PC12 cells.
Green tea extract enhances parieto-frontal connectivity during working memory processing
Green tea consumption and mortality due to cardiovascular disease, cancer, and all causes in Japan: the Ohsaki study.
Green tea intake lowers fasting serum total and LDL cholesterol in adults: a meta-analysis of 14 randomized controlled trials
Beneficial effects of green tea: A literature review
Reduced Stress and Improved Sleep Quality Caused by Green Tea Are Associated with a Reduced Caffeine Content

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *