Live in the moment 

Ons dagelijks leven bezorgt ons regelmatig stress. We proberen alle ballen in de lucht te houden en vergeten vaak om even tijd voor onszelf te maken. Het feit dat ons leven zo hectisch is, heeft ook gevolgen voor onze gezondheid. Lisanne van Superyoga heeft voor ons een aantal tips op een rijtje gezet om weer een beetje rust in ons leven te brengen en die stress onder controle te krijgen.

“Wanneer heb jij voor het laatst bewust stil gestaan of een momentje van dankbaarheid gehad? Kun je het je nog herinneren of leef je je leven en ga je helemaal op in je drukke leventje? Het is heel makkelijk om mee te gaan met de stroom, maar soms is het goed om een stapje terug te nemen om vervolgens met nieuwe inzichten verder te gaan. Dat is natuurlijk best lastig zo met onze smartphones, het gezinsleven of een drukke studie of baan. Volg hieronder het stappenplan en kijk eens of je uitkomt bij een moment dat jou verder brengt!

Stap 1: Bewust worden 

De eerste stap is om bewust te worden, dat is als het goed is al gelukt met dit artikel! Check! Zet je smartphone eens in vliegtuigmodus en probeer een rustige ruimte en moment te vinden. Het kan zijn dat dat niet meteen lukt, dat is helemaal niet erg, zo heb je tijd om meer voorbereidingen te treffen. Muziek kan een fijn middel zijn om een prettige omgeving te creëren, net als geur (een lekkere geurkaars of wierook) en licht. Als je je licht niet kunt dimmen, is het aansteken van kaarsjes een goed alternatief. Het visueel maken van waar je naartoe wilt kan heel goed helpen, zo kun je een mooie inspirerende wall maken op Pinterest of fysiek aan de slag gaan met tijdschriften. Het fysiek maken van je doelen en dromen zorgt ervoor dat je sneller resultaat bereikt.  

Stap 2: Ademhaling 

Vaak gaan we wat oppervlakkiger ademhalen als we het druk hebben. Probeer gedurende de dag een aantal momenten te vinden waarop je bewust op je ademhaling let. Meestal lukt dit goed als je er al in de ochtend een momentje voor pakt, het zorgt ervoor dat je gedurende de dag alerter bent op je ademhaling. Ademhaling kan zorgen voor rust, maar ook voor energie en nieuwe ideeënAls je wilt ontspannen, adem je rustig in door je neus, probeer de lucht niet alleen uit je borst te halen maar ook uit je buik. Na een paar tellen adem je rustig uit door je neus. Wil je energie opdoen? Google eens op “vuurademhaling”!  

Stap 3: Yoga 

Bij yoga werk je aan je lichaam en geest. Door het aannemen van verschillende houdingen leer je goed om te gaan met je ademhaling en gedachten. Yin Yoga is een goede stijl als je een combinatie zoekt van yoga en meditatie. Deze yogastijl wordt zelfs aangeraden aan mensen met een burn-out. Je gaat bij yoga altijd aan de slag op een yogamatje en met verschillende yoga accessoires zoals een kussen, blok en deken. Deze items zijn aan te raden om het jezelf comfortabel te maken. Door de houdingen langer aan te houden, kom je tot een diepe ontspanning en veel resultaat. Bij andere yogastijlen zoals Hatha Yoga of meer dynamische stijlen als Power Yoga werk je bovendien aan uithoudingsvermogen, een strakke buik en sterke spieren.  

Stap 4: Voeding 

Voeding kan je heel goed helpen bij rustig worden. Vermijd geraffineerde suikers en stimulerende dranken zoals koffie of alcohol en focus je op het voldoende innemen van eiwitten en bepaalde mineralen zoals magnesium. Veel groenten eten helpt ook voor een gezond en rustig lichaam vol energie! 

Stap 5: Be happy! 

In je zoektocht naar rust is het heel belangrijk om je gedachten op standje happy te zetten. Glimlachen kan jouw dag en die van een ander al zo veel beter maken. Wist je dat je hersenen en darmstelsel aan elkaar verbonden zijn? Als jij je goed voelt, zenden je hersenen dat uit naar je lichaam en zeker naar je darmen. Dit zorgt voor een positief effect op je darmenIn je darmstelsel bevindt zich een groot gedeelte van je immuunsysteem en je immuunsysteem zorgt op zijn beurt weer voor je gezondheid. Zet hem op!”

Lisanne heeft een hele leuke webshop met allemaal hippe yoga en meditatiespulletjes. Je kan daar ook veel informatie vinden over yoga en gezonde recepten Neem dus zeker even een kijkje op Superyoga!
xxx

29 thoughts on “Live in the moment 

  1. Af en toe ben ik heel bewust in het “nu” maar ik moet mij er dan echt toe zetten. Eigenlijk ben ik de laatste tijd helemaal in het nu… Maar dan op een andere manier. Ik slaap de laatste tijd enorm slecht en ik zet dan mijn koptelefoon op met rustige meditatieve muziek. Dan maak je ook weer mooie “verbindingen” in je hersenen!

  2. Ik moet nu heel erg op voeding letten en ben dus echt bezig met leven in het nu. Kan zomaar over zijn en dan heb ik niks aan alles uitstellen tot morgen

  3. Goed artikel! Het is inderdaad belangrijk dat we ons bewust blijven. Ik let goed op mijn voeding, ik kook bijvoorbeeld nooit met pakjes en zakjes. Er zit tegenwoordig overal suiker, zout en andere troep in. Bovendien ook veel lekkerder

  4. Dit is helemaal mijn ding. Live in the moment, heerlijk! Het gaat niet vanzelf, je moet er echt aan werken en aan blijven werken, dat is iets wat ik heb geleerd door de jaren heen.

  5. Lachen is echt het beste medicijn. Daarnaast is het belangrijk goed te kijken op verpakkingen wat er in zit. Al die E-nummers zijn ontzettend slecht voor onze hormoonhuishouding.

  6. Ik probeer me ook meer bewust te zijn van kleine fijne dingen. De zon die schijnt. Als ik op vakantie ben probeer ik ook extra te genieten van de omgeving en hoe mooi het is. Maar er zijn aan je tips te zien nog een paar andere dingen te doen!

  7. Af en toe als ik in bed lig dan ga ik even alles bij langs. De laatste tijd is het alleen maar positief gelukkig na een tijd van negativiteit. Je er bewust van zijn is heel erg fijn maar niet te vaak.

    1. ik probeer ook elke ochtend en elke avond in mijn bed 3 dingen te noemen die mij gelukkig maken die dag. bv de zon schijnt, oudste komt vandaag weer naar huis en de hond komt lekker knuffelen. Dat helpt echt tegen negativiteit!

  8. Ik merk zelf dat vooral voeding een grote rol speelt in mijn leven en daar let ik nu al een aantal jaren op, zodat ik minder verkeerde voeding binnen krijg.

    1. wij zijn vaak zo gewend aan ongezonde voeding. Je moet eens kijken op de etiketten waar ze allemaal suiker in stoppen, je gelooft je ogen niet!

  9. Ik probeer dit ook steeds meer toe te voegen in me leven. vooral in periodes van stress heb ik het echt nodig om even rustig te worden. Maar het kan nog veel beter.

    gr laura

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *